بسم الله الرحمن الرحيم
Secara puratanya manusia tidur 8 jam sehari iaitu 1/3 sehari sekaligus merupakan 1/3 daripada hidupnya. Jika kita hidup 60 tahun maka 20 tahun telah dihabiskan untuk tidur. Namun 20 tahun ini akan dianggap sebagai ibadah jika kita tidur mengikut sunnah Baginda Muhammad s.a.w.Terdapat
beberapa amalan yang dilakukan dan dianjurkan daripada sunnah Nabi
Muhammad SAW untuk dipraktikkan sebelum seseorang itu melelapkan matanya
pada waktu malam. Sayugia bagi setiap ummat yang kasih dan cinta kepada
sunnah Baginda SAW tidak meninggalkan amalan-amalan berikut ini.
Amalan-amalan tersebut ialah:
(1)
Membaca Surah as-Sajdah Dan al-Mulk
Membaca Surah as-Sajdah Dan al-Mulk
Ini
berdasarkan perkhabaran dari Jabir RA sebagaimana yang diriwayatkan
oleh Ahmad, al-Bukhari (didalam kitabnya al-Adab al-Mufrad), at-Tirmizi,
an-Nasai (didalam kitabnya ‘Amal al-Yaum Wa al-Lailah), ad-Darimi,
al-Hakim, Ibnu as-Sunni:
كَانَ رَسُوْلُ اللهِ (ص) لاَ يَنَامُ حَتىَّ يَقْرَأَ ( الم تنزيل ) وَ( تبارك الذي بيده الملك
Maksudnya: Adalah Rasulullah SAW tidak tidur sehingga ia membaca Surah as-Sajdah dan al-Mulk.
Dalam riwayat an-Nasai dan Ibnu as-Sunni terdapat tambahan “setiap malam”:
كَانَ رَسُوْلُ اللهِ (ص) لاَ يَنَامُ كُلَّ لَيْلَةٍ حَتىَّ يَقْرَأَ ……………..
Maksudnya: Adalah Rasulullah SAW tidak tidur setiap malam sehingga ia membaca Surah as-Sajdah dan al-Mulk.
(2)
Membaca Dua Ayat Terakhir Surah al-Baqarah (Ayat 285 dan 286)
Membaca Dua Ayat Terakhir Surah al-Baqarah (Ayat 285 dan 286)
Sabda
Nabi Muhammad SAW didalam hadith riwayat Ahmad, al-Bukhari, Muslim, Abu
Daud, at-Tirmizi, an-Nasai (didalam ‘Amal al-Yaum Wa al-Lailah), Ibnu
Majah, ad-Darimi, Ibnu Hibban:
الآيَتَانِ مِنْ آخِرِ سُوْرَةِ الْبَقَرَةِ مَنْ قَرَأَ بِهِمَا فِي لَيْلَةٍ كَفَتَاهُ
Maksudnya: Dua ayat dari akhir Surah al-Baqarah, barangsiapa yang membacanya pada waktu malam nescaya mencukupi baginya.
Keterangan: Maksud “mencukupi baginya” ialah terpelihara dari sebarang keburukan dan kejahatan pada sepanjang malam tersebut.
(3)
Solat Witir
Solat Witir
Berkata Abu Hurairah RA sebagaimana yang diriwayatkan oleh al-Bukhari, Muslim dan lain-lain:
أَوْصَانِي
خَلِيْلِي (ص) بِثَلاَثٍ: بِصِيَامِ ثَلاَثَةِ أَياَّمٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ
وَرَكْعَتَي الضُّحَى وَأَنْ أُوْتِرَ قَبْلَ أَنْ أَرْقُدَ
Maksudnya: Kekasihku (Nabi Muhammad) SAW telah berwasiat kepadaku dengan tiga perkara:
1) Berpuasa tiga hari pada setiap bulan (tanggal 13, 14 dan 15)
2) Mengerjakan dua rakaat Solat Dhuha
3) Bahawa aku mengerjakan Solat Witir sebelum tidur
1) Berpuasa tiga hari pada setiap bulan (tanggal 13, 14 dan 15)
2) Mengerjakan dua rakaat Solat Dhuha
3) Bahawa aku mengerjakan Solat Witir sebelum tidur
Mengerjakan
Solat Witir sebelum tidur adalah “pengikat” sebagaimana diistilahkan
oleh Nabi Muhammad SAW didalam hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad:
الَّذِي لاَ يَنَامُ حَتىَّ يُوْتِرَ حَازِمٌ
Maksudnya: Orang yang tidak tidur sehingga mengerjakan Solat Witir terlebih dahulu adalah pengikat.
Keterangan:
Maksud “pengikat” didalam hadith tersebut ialah pengikat antara
seseorang dengan solat malam. Dengan erti kata lain sekiranya ia tidak
terbangun untuk solat malam pada malam tersebut maka Solat Witir yang
telah dikerjakan sebelum tidur itu menjadikannya dicatat sebagai orang
yang telah mendirikan malam. Dengan itu tidak luput daripadanya solat
malam pada malam tersebut.
Walaupun
begitu bagi sesiapa yang terasa kuat dan mampu bangun diakhir malam
maka mengerjakan Solat Witir ketika itu adalah lebih afdhal/utama. Ini
berdasarkan sabda Nabi Muhammad SAW didalam hadith riwayat Ahmad,
Muslim, at-Tirmizi, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, al-Baihaqi:
مَنْ
خَافَ أَنْ لاَ يَقُوْمَ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ فَلْيُوْتِرْ أَوَّلَهُ
وَمَنْ طَمِعَ أَنْ يَقُوْمَ آخِرَهُ فَلْيُوْتِرْ آخِرَ اللَّيْلِ فَإِنَّ
صَلاَةَ آخِرِ اللَّيْلِ مَشْهُوْدَةٌ وَذَلِكَ أَفْضَلُ
Maksudnya: Barangsiapa
yang takut tidak dapat bangun pada akhir malam maka berwitirlah diawal
malam (sebelum tidur), dan barangsiapa yang ingin bangun pada akhir
malam maka berwitirlah diakhir malam kerana sesungguhnya solat diakhir
malam disaksikan (oleh malaikat), dan itu lebih afdhal.
Perhatikan
hadith berikut ini sebagai perbandingan, hadith yang diriwayatkan oleh
Abu Daud, Ibnu Khuzaimah, al-Hakim, al-Baihaqi dari Abu Qatadah RA
katanya:
أَنَّ
النَّبِيَّ (ص) قَالَ ِلأَبِي بَكْرٍ: مَتَى تُوْتِرُ؟ قَالَ: أُوْتِرُ
قَبْلَ أَنْ أَنَامَ , فَقَالَ لِعُمَرَ: مَتَى تُوْتِرُ؟ قَالَ: أَنَامُ
ثُمَّ أُوْتِرُ. قَالَ: فَقَالَ ِلأَبِي بَكْرٍ: أَخَذْتَ بِالْحَزْمِ أَوْ
بِالْوَثِيْقَةِ وَقَالَ لِعُمَرَ: أَخَذْتَ بِالْقُوَّةِ
Maksudnya: Sesungguhnya
Nabi SAW bertanya kepada Abu Bakar: “Bilakah kamu mengerjakan Solat
Witir”, jawab Abu Bakar: “Aku mengerjakan Solat Witir sebelum aku
tidur”. Kemudian Nabi SAW bertanya kepada Umar: “Bilakah kamu
mengerjakan Solat Witir”, jawab Umar: “Aku tidur kemudian aku bangun
mengerjakan Solat Witir”. Sabda Nabi SAW kepada Abu Bakar: “Kamu telah
mengambil ikatan atau simpulan” dan bersabda kepada Umar: “Kamu telah
mengambil kekuatan (untuk bangun malam)”.
Timbul
satu persoalan bagi sesiapa yang mengerjakan Solat Witir sebelum tidur
apakah perlu melakukannya sekali lagi apabila bangun pada separuh/akhir
malam setelah selesai mengerjakan Solat Tahajjud. Jawapannya ialah tidak
perlu, memadai dengan Solat Witir yang telah dikerjakan sebelum tidur
itu kerana Nabi Muhammad SAW menegah dikerjakan dua kali Solat Witir
dalam satu malam berdasarkan hadith riwayat Ahmad, Abu Daud, at-Tirmizi,
an-Nasai, Ibnu Khuzaimah:
لاَ وِتْرَانِ فِي لَيْلَةٍ
Maksudnya: Tidak ada dua witir dalam satu malam.
Tidak
timbul soal “membatalkan” Solat Witir yang telah dilakukan sebelum
tidur dengan mengenapkan solat tersebut yaitu dikerjakan solat satu
rakaat setelah bangun pada separuh/akhir malam untuk Solat Tahajjud
kemudian mengerjakan Solat Witir sekali lagi setelah selesai Solat
Tahajjud.
Tetap
kekal atas Solat Witir yang dikerjakan sebelum tidur dan tidak perlu
“membatalkannya” setelah bangun pada separuh/akhir malam merupakan
pendapat tiga imam mazhab iatu Imam Malik, As-Syafie dan Ahmad
sebagaimana yang disebut oleh Imam at-Tirmizi didalam Sunannya dibawah
“Bab-bab Witir: Bab Yang Datang Bahawa Tiada Dua Witir Dalam Satu
Malam”.
Jika
diteliti, pada hakikatnya sesiapa yang beramal dengan pendapat
“membatalkan” Solat Witir sebenarnya telah mengerjakan tiga kali witir
dalam satu malam:
1) Sebelum tidur,
2) Selepas bangun dari tidur untuk mengenapkannya, dan
3) Selepas selesai dari mengerjakan Solat Tahajjud.
Oleh
sebab itu Imam al-Mubaa-rakpuu-ri menyebut didalam kitabnya “Tuhfah
al-Ahwazi” dalam syarah/penjelasannya kepada hadith “Tidak Ada Dua Witir
Dalam Satu Malam” diatas menyatakan bahawa beliau tidak pernah menemui
satu hadith marfu’ (bersumber daripada Nabi Muhammad SAW) yang soheh
menunjukkan atas thabitnya “membatalkan” Solat Witir.
Kemudian mendatangi tempat tidur.
(4)
Membaca Surah al-Ikhlas, al-Falaq, an-Naa-s
Melalui
perkhabaran Aishah RA yang diriwayatkan oleh Ahmad, al-Bukhari, Abu
Daud, at-Tirmizi, an-Nasai (didalam ‘Amal al-Yaum Wa al-Lailah), Ibnu
Majah.
Maksudnya: Sesungguhnya
Rasulullah SAW apabila masuk tidur setiap malam Baginda menghimpun dua
tapak tangannya kemudian menghembus pada kedua-duanya, maka dibaca pada
kedua-dua tapak tangan tersebut Surah al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Naa-s.
Kemudian Baginda menyapu dengan kedua-dua tapak tangan tersebut apa yang
dapat disapu dari badannya bermula dari atas kepala, muka dan depan
dari badannya. Baginda melakukan demikian tiga kali (yakni hembus pada
dua tapak tangan, baca tiga surah tersebut dan sapu pada badan).
(5)
Membaca Ayat al-Kursi (al-Baqarah: 255)
Berdasarkan
kisah Abu Hurairah RA yang dibenarkan oleh Rasulullah SAW sebagaimana
yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dimana syaitan mengajarnya keutamaan
Ayat al-Kursi yang dibaca sebelum tidur:
Maksudnya: Apabila
kamu masuk tidur maka bacalah Ayat al-Kursi, akan sentiasa bersama kamu
pemeliharaan dari Allah dan syaitan tidak akan menghampiri kamu hingga
ke subuh. Maka bersabda Nabi Muhammad SAW: Apa yang ia beritahu kamu
adalah benar dan dia adalah pembohong, itu adalah syaitan.
Disediakan oleh: Ustaz Ibrahim Mohd Raja al-Maniri
Daftar Rujukan:
1) Kitab-kitab hadith yang disebut periwatannya diatas.
2) al-Azkar, Yahya bin Syaraf an-Nawawi.
3) Fiqh as-Sunnah, as-Sayyid Saa-biq.
1 comments:
tidur itu setengah mati
Post a Comment
Apa kata anda ?