Keimanan
golongan Kristian bersandar pada keyakinan bahawa Nabi Yesus (as)
disalib dan dibunuh di palang lalu akan dibangkitkan semula. Namun
sebagaimana yang dinyatakan di dalam Al-Quran, Nabi Yesus (as) tidak
disalib dan dibunuh, sebaliknya diangkat hidup-hidup ke hadirat Tuhan
untuk diturunkan semula pada Akhir Zaman.
Faktor yang menyebabkan komuniti Kristian mempertahankan kepercayaan
bahawa Nabi Yesus (as) disalib ialah beberapa bahagian di dalam Injil.
Walau bagaimanapun, petikan-petikan yang tertulis di bahagian tersebut,
sepertimana yang telah kami tegaskan sebelum ini, merupakan kenyataan
berlawanan yang ditambah ke dalam Al-Kitab pada kurun ketiga selepas
pemergian Nabi Yesus (as) dari muka bumi.
Sebahagian daripada kenyataan bertentangan yang dibincangkan adalah seperti berikut:
Pelbagai kenyataan berbeza dalam Injil tentang penyaliban Nabi Yesus (as)
Siapa yang membawa salib?
Terdapat kenyataan bahawa salib dibawa oleh Simon dari Kirene dalam Markus 15:21, Matius 27:32 dan Lukas 23:26:
Dalam perjalanan ke luar kota, mereka berjumpa dengan seorang lelaki dari Kirene yang bernama Simon. Askar-askar memaksa dia memikul salib Yesus. (Matius 27:32)
Dalam Injil Yohanes pula, dinyatakan bahawa salib dibawa oleh Nabi Yesus (as) sendiri:
Sambil memikul salib-nya,Yesus
pergi ke luar bandar ke tempat yang bernama "tempat tengkorak." (dalam
bahasa Ibrani tempat itu disebut "Golgota".) (Yohanes 19:17)
Perompak yang disalib:
Diceritakan
dalam bahagian Markus 15:27, Matius 27:44 dan Lukas 23:39-42 bahawa
Yesus kononnya disalib bersama dengan dua orang pencuri. Ketidaksesuaian
di sini ialah pihak Rom tidak pernah menyalib perompak.1
Mereka juga menyalibkan dua orang penjahat bersama-sama Yesus, seorang di sebelah kanan dan seorang lagi di sebelah kiri-nya. (Markus 15:27)
Bahkan kedua-dua orang penjahat yang disalibkan bersama-sama Yesus pun menghina dia seperti itu. (Matius 27:44)
Maklumat berbeza tentang masa penyaliban Nabi Yesus (as):
Menurut
petikan dalam Injil Matius 27:45-46, Lukas 23:44-46 dan Yohanes
19:14-15, masa di antara jam 12 tengahari sehingga jam 3 petang
merupakan masa penyaliban Nabi Yesus (as), manakala Injil Markus 15:25
mencatatkan jam sembilan pagi.
Kira-kira
pukul dua belas tengah hari, matahari tidak bersinar dan seluruh negeri
itu diliputi kegelapan sehingga pukul tiga petang.Pada
waktu itu tirai yang tergantung di dalam rumah tuhan koyak menjadi dua
helai. Lalu Yesus berseru dengan suara lantang, "Ya Tuhan, aku serahkan
diriku ke dalam tangan-Mu!" Setelah berkata demikian, dia pun meninggal.
(Lukas 23:44-46)
Mereka menyalibkan dia pada pukul sembilan pagi. (Markus 15:25)
Ucapan terakhir Nabi Yesus (as):
Pertentangan
di dalam keempat-empat injil juga lahir berkenaan perkataan terakhir
yang diucapkan Nabi Yesus (as) semasa penyaliban. Petikan dalam Markus
15:34-37 dan Matius 27:46-50 menyatakan bahawa Nabi Yesus (as)
menyerukan ayat berikut:
Pada pukul tiga petang, Yesus berseru dengan suara lantang, "Eloi, Eloi, lama sabakhtani?" yang bererti, "Ya Tuhan-ku, ya Tuhan-ku, mengapa Engkau meninggalkan aku?" (Markus 15:34)
Dalam Injil Lukas pula, ayat terakhir Nabi Yesus (as) diungkapkan secara berbeza:
Lalu Yesus berseru dengan suara lantang, "Ya Tuhan, aku serahkan diriku ke dalam tangan-Mu!" Setelah berkata demikian, dia pun meninggal. (Lukas 23:46)
Manakala Injil Yohanes mencatatkan kenyataan yang amat berlainan:
Yesus mengecapnya lalu berkata, "Sudah selesai!" Setelah itu dia menundukkan kepala dan meninggal. (Yohanes 19:30)
Nabi Yesus (as) diberi minum wain atau anggur asam (wine vinegar)?
Dalam
beberapa ayat yang mendakwa bahawa Nabi Yesus (as) disalib, dinyatakan
bahawa baginda diberi minum sesuatu sebelum disalib, namun sementara
Injil Markus menerangkan minuman ini sebagai wain, Injil Matius, Lukas
dan Yohanes pula menyatakannya sebagai cuka (anggur asam):
Menurut Injil Markus, Nabi Yesus (as) diberi minum wain:
Di situ mereka cuba memberikan wain yang bercampur mur kepada Yesus, tetapi dia tidak mahu meminumnya. (Markus 15:23)
Menurut Injil Matius, Lukas, dan Yohanes, Nabi Yesus (as) diberi minum anggur asam:
Seorang daripada mereka segera lari mengambil bunga karang, lalu
mencelupkannya ke dalam wain murah. kemudian bunga karang itu
dicucukkannya pada hujung sebatang kayu, lalu dihulurkannya ke mulut
Yesus. (Matius 27:48)
Askar-askar juga mengejek dia. Mereka mendekati Yesus lalu memberikan wain masam kepada-nya. Mereka berkata, "Jika kamu raja orang Yahudi, selamatkanlah dirimu sendiri!" (Lukas 23:36-37)
Mangkuk
yang penuh dengan wain murah. Sebuah bunga karang dicelupkan ke dalam
wain itu, lalu dicucukkan pada hujung batang hisop, dan kemudian
dihulurkan ke mulut Yesus. Yesus mengecapnya lalu berkata, "sudah selesai!" setelah itu dia menundukkan kepala dan meninggal. (Yohanes 19:29-30)
Gempa bumi yang berlaku semasa pengebumian Nabi Yesus (as):
Penjelasan ini terdapat dalam Injil Matius:
Kemudian tirai yang tergantung di dalam rumah tuhan koyak dari atas sampai ke bawah, sehingga menjadi dua helai. Bumi bergoncang, gunung batu terbelah, kubur terbuka,
dan banyak umat Tuhan yang sudah meninggal dihidupkan semula. Mereka
meninggalkan kubur, dan setelah Yesus bangkit daripada kematian, mereka
masuk ke Yerusalem. Di sana banyak orang nampak mereka. (Matius
27:51-53)
Dalam
Injil Markus, Lukas dan Yohanes, terdapat beberapa takrifan berbeza
tentang pengebumian Nabi Yesus (as), namun satu kejadian gempa bumi yang
mustahil untuk dilupakan kerana ia memang berlaku, tidak pernah
dinyatakan.
Kejadian-kejadian yang berlaku berikutan pengebumian Nabi Yesus (as):
Kejadian-kejadian yang berlaku selepas pengebumian Nabi Yesus (as) juga ditulis secara berlainan dalam keempat-empat injil:
Kemudian
tirai yang tergantung di dalam rumah tuhan koyak dari atas sampai ke
bawah, sehingga menjadi dua helai. Bumi bergoncang, gunung batu
terbelah, kubur terbuka, dan banyak umat Tuhan yang sudah
meninggal dihidupkan semula. Mereka meninggalkan kubur, dan setelah
Yesus bangkit daripada kematian, mereka masuk ke Yerusalem. Di sana
banyak orang nampak mereka. (Matius 27:51-53)
Tetapi apabila mereka tiba di situ, mereka melihat bahawa batu itu sudah digulingkan. Mereka
masuk ke dalam kubur itu dan di sebelah kanan mereka nampak seorang
lelaki muda memakai jubah putih duduk di situ. Mereka terkejut. (Markus 16:4-5)
Mereka
mendapati batu penutup pintu kubur sudah digulingkan. Lalu mereka masuk
ke dalam kubur itu, tetapi tidak mendapati jenazah ...Yesus. Sementara
mereka berdiri di situ dan kehairanan memikirkan hal ini, tiba-tiba dua
orang lelaki yang mengenakan pakaian yang berkilau-kilauan berdiri di
sisi mereka. (Lukas 24:2-4)
Lalu
Petrus dan pengikut lain itu pergi ke kubur. Kedua-duanya berlari,
tetapi pengikut lain itu mendahului Petrus dan tiba lebih awal di kubur.
Dia menjenguk ke dalam dan nampak kain linen di situ, tetapi dia tidak
masuk ke dalam kubur. Simon Petrus menyusul dari belakang; dia terus
masuk ke dalam kubur itu. Dia nampak kain linen terletak di
situ, dan juga kain yang diikatkan pada kepala Yesus. Tetapi kain
pengikat kepala itu tergulung tersendiri. (Yohanes 20:3-7)
Nabi Yesus (as) di hadapan majlis agama:
Dalam
Injil Markus 14:53, Matius 26:57 dan Lukas 22:54, Nabi Yesus (as)
dibawa ke hadapan Imam Besar Kayafas, manakala Injil Yohanes menyatakan
Hanas, mertua Kayafas.
Kemudian mereka membawa Yesus ke rumah imam agung....(Markus 14:53)
Kumpulan orang yang menangkap Yesus membawa dia ke rumah imam agung Kayafas.... (Matius 26:57)
Mereka menangkap Yesus dan membawa dia ke rumah imam agung. Petrus mengikut dari jauh. (Lukas 22:54)
Mula-mula mereka membawa Yesus menghadap Hanas, bapa mentua Kayafas.Kayafas bertugas sebagai imam agung pada tahun itu. (Yohanes 18:13)
Perbicaraan terhadap Nabi Yesus (as):
Kisah perbicaraan terhadap Nabi Yesus (as) juga berlainan dalam kesemua injil.
Menurut Injil Yohanes, hanya imam agung yang menyelidiki Nabi Yesus (as):
Kemudian
askar-askar Roma dengan komandan mereka dan pengawal-pengawal Yahudi
menangkap dan mengikat Yesus. Mula-mula mereka membawa Yesus menghadap
Hanas, bapa mentua Kayafas. Kayafas bertugas sebagai imam agung pada
tahun itu. Dialah yang menasihati para penguasa Yahudi bahawa lebih baik
satu orang mati untuk seluruh umat... Imam agung itu menyoal Yesus tentang pengikut-pengikutnya dan ajarannya. (Yohanes 18:12-14,19)
Sementara berdasarkan Injil Markus, Lukas dan Matius, Nabi Yesus (as) dibawa ke hadapan semua ahli majlis agama:
Pada
pagi hari, para pemimpin masyarakat Yahudi, ketua imam, dan guru Taurat
bermesyuarat, lalu Yesus dibawa ke hadapan majlis agama. Mereka berkata, "Katakanlah, benarkah kamu ini penyelamat yang diutus oleh Tuhan?" ...(Lukas 22:66-67)
Kemudian
mereka membawa Yesus ke rumah imam agung. Di situ semua ketua imam,
pemimpin masyarakat orang Yahudi, dan guru Taurat sedang berkumpul... Para ketua imam dan seluruh majlis agama
berusaha mencari bukti-bukti untuk menyalahkan Yesus, supaya mereka
dapat menjatuhkan hukuman mati kepadanya. Tetapi mereka tidak mendapat
satu bukti pun. Banyak saksi memberikan kesaksian palsu terhadap Yesus,
tetapi kesaksian mereka saling bertentangan. (Markus 14:53-56)
Kumpulan
orang yang menangkap Yesus membawa dia ke rumah imam agung Kayafas. Di
situ guru Taurat dan pemimpin masyarakat Yahudi telah berkumpul. Petrus
mengikuti Yesus dari jauh sampai ke halaman rumah imam agung itu. Petrus
masuk ke halaman itu dan duduk bersama dengan pengawal-pengawal untuk
mengetahui apa yang akan berlaku. Ketua-ketua imam dan anggota lain daripada majlis agama
berusaha untuk mencari bukti-bukti palsu bagi mendakwa Yesus, supaya
mereka boleh menjatuhkan hukuman mati kepadanya. (Matius 26:57-59)
Perbicaraan Nabi Yesus (as) oleh Herodes:
Dalam Injil Lukas, dinyatakan bahawa Nabi Yesus (as) disoal siasat oleh Raja Herodes:
Ketika
mendengar hal itu, Pilatus bertanya, "Adakah orang ini orang Galilea?"
Apabila Pilatus mengetahui bahawa Yesus berasal dari daerah yang
diperintah oleh Herodes, dia menyuruh orang menghantar Yesus kepada Herodes. Ketika itu, Herodes juga di Yerusalem.
Herodes sangat gembira ketika nampak Yesus, kerana sudah lama dia
mendengar perihal Yesus dan ingin melihat dia. Herodes berharap dapat
menyaksikan Yesus melakukan mukjizat. Oleh itu Herodes mengajukan banyak pertanyaan kepada Yesus, tetapi Yesus tidak menjawab sepatah pun.
Semua ketua imam dan guru Taurat yang di situ maju ke hadapan dan
mendakwa Yesus dengan berbagai-bagai tuduhan yang berat. Herodes dan
askar-askarnya mempermainkan serta menghina Yesus. Mereka mengenakan
jubah yang indah pada Yesus, lalu mengembalikan Yesus kepada Pilatus.
Mulai hari itu Herodes dan Pilatus bersahabat; dahulunya mereka
bermusuhan. (Lukas, 23:6-12)
Dalam Injil Matius, Markus dan Yohanes, siasatan terhadap Nabi Yesus (as) oleh Herodes tidak disebutkan.
Kesemua
pertentangan yang dibincangkan adalah bukti nyata bahawa dakwaan
tentang penyaliban Nabi Yesus (as) hanya bersandarkan pada maklumat yang
salah, penjelasan berkaitan peristiwa dan persekitaran yang saling
berlawanan. Allah Yang Maha Kuasa menyatakan dalam Al-Quran bahawa Nabi
Yesus (as) tidak disalib atau dibunuh, namun golongan yang ingkar
mengalami satu situasi di mana mereka menyangka bahawa ianya berlaku
sedemikian rupa. Tuhan kita mewahyukan di dalam Al-Quran bahawa tuntutan
tentang Nabi Yesus (as) ini tidak benar; rencana jahat yang diatur oleh
golongan munafik dan ingkar terhadap baginda telah gagal dan Nabi Yesus
(as) diangkat ke sisi Tuhan. Apabila pertentangan dianalisa melalui
sudut pandang Al-Quran, kekeliruan serius ini akan dapat diterangkan:
Penjelasan berkenaan Nabi Yesus (as) dibunuh di palang salib,
sepertimana kenyataan salah lainnya, adalah fahaman menyimpang yang
ditambah kemudian ke dalam Injil untuk satu tujuan khusus. Anda dapat
membaca penjelasan kami berkaitan hal ini dalam artikel seterusnya.
1 http://www.examiner.com/catholic-in-albuquerque/the-last-days-with-jesus-who-is-barabbas-part-2
2 http://www.2think.org/hii/bible_cr.shtml
SUMBER:http://ms.harunyahya.com/ms/Artikel/35954/Pelbagai-pertentangan-di-dalam-keempat-empat-Injil-berkenaan-dakwaan-penyaliban-Nabi-Yesus-%28as%29
1 comments:
sungguh banyak kebohongan dalam injil sekarang
Post a Comment
Apa kata anda ?